ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΝΟΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΩΝ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ Από το Πρακτικό 40/20.10.2025 συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Αριθμός Απόφασης 568/2025 Θέμα 23ο Η.Δ. : «Αίτημα ενός τρίτου των δημοτικών συμβούλων για Ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας στο δήμο Κορινθίων και ανατροπή των αποφάσεων της δημοτικής επιτροπής για παραχώρηση των λεωφορείων – δωρεά MOTOR OIL προς το ΚΤΕΛ Κορινθίας» Στην Κόρινθο και στην έδρα του Δήμου Κορινθίων σήμερα την 20η του μηνός Οκτωβρίου του έτους 2025, ημέρα της εβδομάδος Δευτέρα και ώρα 19:00 έλαβε χώρα η τακτική δια ζώσης συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κορινθίων, ύστερα από την με αριθμ. πρωτ. 37468/16-10-2025 έγγραφη πρόσκληση, του κου Παπαβενετίου Γεωργίου, Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, που επιδόθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4555/2018, άρθρο 74 § 1 σε κάθε έναν των Συμβούλων χωριστά καθώς και στο Δήμαρχο Κορινθίων κ. Νικόλαο Σταυρέλη ο οποίος ήταν παρών, σύμφωνα με το άρθρο 67 του Ν. 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Διαπιστώθηκε ότι υπήρχε νόμιμη απαρτία, αφού σε σύνολο τριάντα πέντε (35) Μελών συμμετείχαν τα τριάντα (30) Μέλη, δηλαδή: ΠΑΡΟΝΤΑ ΑΠΟΝΤΑ 1. Παπαβενετίου Γεώργιος- Πρόεδρος 2. Ταγαράς Βασίλειος, 3. Τσουλουχά Δήμητρα 4. Δημάκος Κωνσταντίνος 5. Παπαϊωάννου Ευάγγελος 6. Πανταζής Βασίλειος 7. Τσάκωνας Ιωάννης 8. Γεωργακόπουλος Ευάγγελος 9. Δανιήλ Σταύρος 10. Μελέτης Χρήστος 11. Λαμπρινός Παναγιώτης 12. Αγγέλου Κωνσταντίνος 13. Μπονάτσου Νικολέττα (Τέτα) 14. Καλκανάς Ιωάννης 15. Παπαδημητρίου Σωτήριος 16. Καρασάββας Ιωάννης 17. Πούλος Ανδρέας 18. Στριμενοπούλου Γεωργία (αποχώρησε στο 24ΘΗΔ) 19. Χατζής Μιχαήλ 20. Νανόπουλος Βασίλειος 21. Πιέτρης Τιμολέων 22. Καρσιώτης Παναγιώτης 23. Πούρος Γεώργιος 24. Ταγαράς Αναστάσιος, Αντιπρόεδρος 25. Κυριαζής Αντώνιος 26. Ραντίτσα Μαρίνα 27. Στεργιοπούλου Αναστασία (Τασία), (αποχώρησε στο 24ΘΗΔ) 28. Πρωτοπαπάς Δημήτριος 29. Σπύρου Παναγιώτης (Πήτερ) 30. Γκουργιώτης Κωνσταντίνος – Αλέξανδρος 1. Μανωλάκης Δημήτριος (προσήλθε στο 3ΘΕΗΔ) 2. Μποζίκης Αναστάσιος (προσήλθε πριν τα ΘΗΔ) 3. Τσατσούλης Αθανάσιος (προσήλθε πριν τα ΘΗΔ) 4. Μπίτζιος Δημήτριος (προσήλθε πριν τα ΘΗΔ και αποχώρησε στο 24ΘΗΔ) 5. Τζουτζόπουλος Απόστολος – Σπυρίδων (προσήλθε στο 3ΘΕΗΔ) Οι οποίοι δεν συμμετείχαν αν και κλήθηκαν νόμιμα Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν επίσης οι Πρόεδροι Δημοτικών Κοινοτήτων που κλήθηκαν με την ανωτέρω πρόσκληση. ΠΑΡΟΝΤΕΣ ΑΠΟΝΤΕΣ 1. Μαλανδρένη Κωνσταντίνα (Ντίνα) – Εξαμιλίων 2. Δεσποτάκης Νικόλαος – Περιγιαλίου 3. Στέφης Αναστάσιος – Αγίου Ιωάννη 4. Αγγέλου Παντελής – Αγγελοκάστρου 1. Ρουμελιώτης Γεώργιος – Κορίνθου, 2. Χατζής Στέργιος – Κατακαλίου 3. Ζούζας Γεώργιος – Στεφανίου 4. Λίτσας Παναγιώτης – Κουταλά 5. Ηλίας Κωνσταντίνος – Κλένιας 6. Σκούρτης Μενέλαος – Αγιονορίου 7. Μαρινάκης Παναγιώτης – Ξυλοκέριζας 8. Καραβοκύρης Αναστάσιος – Σολομού 9. Μαρινός Αναστάσιος – Αθικίων 10. Ψυχογιός Κωνσταντίνος – Κάτω Άσσου 11. Σκούρτης Κωνσταντίνος (Λούμπας) – Χιλιομοδίου 12. Κλέττας Παναγιώτης - Σοφικού 13. Πίτσας Γεώργιος – Κόρφου 14. Βαρδάκας Αναστάσιος – Αγίου Βασιλείου 15. Καλαμπαλίκη Σούκουλη Ευτέρπη (Πέπη)- Αρχ. Κορίνθου 16. Κώστας Γεώργιος – Άσσου 17. Παξού Σταματία (Ματίνα) – Γαλατακίου 18. Ταμπουρατζή Αικατερίνη – Λεχαίου Οι οποίοι δεν προσήλθαν αν και κλήθηκαν νόμιμα Στη συνεδρίαση παρευρίσκεται και ο δημοτικός υπάλληλος Σούκουλης Αντώνιος για τη τήρηση των πρακτικών. Ο Προέδρος αφού διαπίστωσε απαρτία, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και για το ανωτέρω θέμα της ημερήσιας διάταξης, με τίτλο «Αίτημα ενός τρίτου των δημοτικών συμβούλων για Ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας στο δήμο Κορινθίων και ανατροπή των αποφάσεων της δημοτικής επιτροπής για παραχώρηση των λεωφορείων – δωρεά MOTOR OIL προς το ΚΤΕΛ Κορινθίας», έθεσε υπόψη των Μελών του Δημοτικού Συμβουλίου το αριθ. πρωτ. 36938/14.10.2025 αίτημα προς τον Πρόεδρο του Σώματος, όπως κατατέθηκε από δεκατρείς (13) Δημοτικούς Συμβούλους το οποίο καθ’ όλο το περιεχόμενό του έχει ως εξής: <>. Συνημμένα κατατέθηκαν στα πρακτικά από τον κ. Νανόπουλο Βασίλειο: Α. Το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από 16/10/2025 στο οποίο αναφέρεται: «Κύριε Πρόεδρε, Επισυνάπτω εισηγήσεις για τα δύο θέματα που οι παρατάξεις της μειοψηφίας ζητήσαμε να συζητηθούν στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο. Σε ότι αφορά το αποφασιστικό κομμάτι οι προτάσεις είναι: 1. Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας με πρόσληψη 3 οδηγών και χρήση των 2 ηλεκτρικών λεωφορείων που παραχωρήθηκαν για τον σκοπό αυτό με τη σύμβαση της 29.08.23 στον δήμο. Ανακαλεί μεταγενέστερη απόφαση και τροποποίηση σύμβασης από το δημοτικό συμβούλιο και ως ανώτατο όργανο διοίκησης του δήμου ανακαλεί σχετικές αποφάσεις της δημοτικής επιτροπής για παραχώρηση των λεωφορείων στο ΚΤΕΛ (την με αριθμό 510/2023 απόφαση Οικονομικής Επιτροπής και την αριθμό 61/2024 απόφαση Δημοτικής Επιτροπής). 2. Το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει να υλοποιηθεί η διαδικασία υδροληψίας από τη Στυμφαλία όπως προβλέπεται από τις σχετικές αδειοδοτήσεις και υδροδότηση με τις εγκεκριμένες ποσότητες, να ολοκληρωθούν οι συμβάσεις επεξεργασίας νερού και οι αφαλατώσεις που διασφαλίζουν επάρκεια πόσιμου νερού και ποιότητα σε όλο το δήμο ανελλιπώς. Με εκτίμηση, Βασίλης Νανόπουλος». Β. Το αριθμ. πρωτ. 251880/20.07.2023 έγγραφο του Αντιπερειφερειάρχη κ. Χάρη Βυτινιώτη Γ. Την από 03.01.2023 Γνωμοδότηση των Πάνο Ζυγούρη & Συνεργάτες Δικηγορική Εταιρεία Δ. Το από 14.02.2023 έγγραφο περί Διαδικασίας «ίδρυσης δημοτικής συγκοινωνίας» της κας Σβετλάνα (Ζέτας) Ζυγούρη. Επιπρόσθετα ο Πρόεδρος ενημέρωσε το σώμα για το κατατεθέν έγγραφο με αριθμ. πρωτ. 37857/20.10.2025 προς τον Πρόεδρο του Δ.Σ., από τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κορινθίας το οποίο έχει ως εξής: <> Ακολούθως ο Πρόεδρος κάλεσε τους επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας που υπέγραψαν και έφεραν το θέμα προς συζήτηση με την εξής σειρά: κ.κ. Νανόπουλος Βασίλειος, Πρωτοπαπάς Δημήτριος, Αλέξανδρος Γκουργιώτης να τοποθετηθούν. Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Βασίλειος Νανόπουλος εισηγούμενος το θέμα διατύπωσε μεταξύ άλλων: «…κ. Πρόεδρε, το ένα τρίτο των δημοτικών συμβούλων, προτείνουμε σε μία περίοδο οικονομικής κρίσης, ο Δήμος να δείξει το κοινωνικό του πρόσωπο, να πάψουν να πηγαίνουν πεζοί από τον προαστιακό προς το κέντρο της Κορίνθου, άτομα που δεν αντέχουν να πληρώνουν το κόμιστρο των ταξί, ασθενείς, εργαζόμενοι του Γ.Ν. Κορίνθου, φοιτητές, εργαζόμενοι που μετακινούνται προς Αθήνα και λοιποί, με ονομαστική ψηφοφορία να εγκρίνουμε την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας με πρόσληψη των απαραίτητων οδηγών και να χρησιμοποιηθούν τα δύο λεωφορεία που έχουν παραχωρηθεί από την MOTOR OIL για τον σκοπό αυτό, με τη σύμβαση που υπέγραψα ως Δήμαρχος στις 29 Αυγούστου 2023. Αυτά τα λεωφορεία έκτοτε παραμένουν στο πάρκινγκ του ΚΤΕΛ στο Λέχαιο χωρίς να χρησιμοποιούνται. Στο Άρθρο 1, παράγραφος 2 της από 29/08/2023 σύμβασης αναφέρεται ότι: - Τα δύο λεωφορεία αστικού τύπου, παραχωρούνται ένα για τη μετακίνηση από τον Προαστιακό Κορίνθου προς το κέντρο της πόλης, μέχρι το Νοσοκομείο και τις συνοικίες Ποσειδωνία, Νεάπολη, Καλλιθέα. Και το 2ο λεωφορείο για μεταφορά από το πάρκινγκ του Αγίου Νικολάου προς το κέντρο της πόλης, με στόχο τη δημιουργία χώρων στάθμευσης στο κέντρο της Κορίνθου, αφού υπάλληλοι και έμποροι δεν θα σταθμεύουν στο κέντρο.- Το εκτιμώμενο κόστος ανά λεωφορείο ανέρχεται στις 500.000,00 ευρώ. Υπεγράφη από εμένα και από τον εκπρόσωπο της εταιρείας. Τα λεωφορεία παραχωρήθηκαν για δημοτική συγκοινωνία. Ακούστηκαν ενστάσεις από την πλευρά του κ. Δημάρχου ότι δεν επιτρέπεται από το ΚΤΕΛ να γίνει η δημοτική συγκοινωνία, σας πληροφορώ ότι βάσει της γνωμοδότησης του κ. Πάνου Ζυγούρη που έχει υποβληθεί στις εισηγήσεις του θέματος, έγινε μετά από απόφαση της τότε Οικονομικής Επιτροπής υπ’ αριθμ. 845/2022 και καταλήγει: - Επί του τεθέντος ερωτήματος, από τη συνδυαστική ερμηνεία της προπαρατεθείσας νομοθεσίας περί δημοσίων οδικών μεταφορών και του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, πρέπει να θεωρηθεί ότι η δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας από τον ερωτώντα Δήμο Κορινθίων, όπως το αντικείμενο της καθορίζεται στα άρθρα 75 και 83 του Κώδικα (ν. 3463/2006), είναι νόμιμη για την εξυπηρέτηση της μετακίνησης των κατοίκων της περιφέρειάς τους, εφόσον το έργο αυτό δεν εξυπηρετείται από υφιστάμενη γραμμή, όπως τούτο διαπιστώνεται ήδη από τον οικείο Περιφερειάρχη (ή αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη, βλ. ΣτΕ 2808/2019) και μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4974/2022 -. Με την ακόλουθη απάντηση του Αντιπεριφερειάρχη, αριθμ. πρωτ. 25188/20.07.23 όπως έχει κατατεθεί στα πρακτικά όπου αναφέρεται: - Αξιότιμε Δήμαρχε, σε απάντηση του εγγράφου σας με αριθμ. πρωτ. 42433/18-07-2023 σας πληροφορούμε ότι από τα στοιχεία που διαθέτουμε, δεν υπάρχει εγκεκριμένη γραμμή συγκοινωνίας από τον Προαστιακό Σταθμό προς το κέντρο της πόλης της Κορίνθου - Καλλιθέα. Με εκτίμηση, ο Αντιπεριφερειάρχης Χάρης Βυτινιώτης.- Σήμερα σαν Δημοτικό Συμβούλιο έχουμε τη δυνατότητα να ανατρέψουμε μεταγενέστερες αποφάσεις που έχουν παρθεί ή τη σύμβαση που έχει υπογράψει ο Δήμαρχος με την MOTOR OIL για παραχώρηση των λεωφορείων στο ΚΤΕΛ, αλλά η συγκοινωνία να παραμείνει στον έλεγχο του Δήμου και να καθορίζει τα δρομολόγια, τα κόμιστρα, γιατί τα έξοδα είναι σχεδόν ίσα με μία μεγάλη καλοκαιρινή εκδήλωση. Να έχουν τη δυνατότητα οι πολίτες για δωρεάν μετακίνηση. Προτείνω την λήψη απόφασης σύμφωνα με το αίτημα του ενός τρίτου των δημοτικών συμβούλων ως εξής: Το δημοτικό συμβούλιο να αποφασίσει την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας με πρόσληψη 3 οδηγών και χρήση των 2 ηλεκτρικών λεωφορείων που παραχωρήθηκαν για τον σκοπό αυτό με τη σύμβαση της 29.08.23 στον δήμο. Να ανακληθεί μεταγενέστερη απόφαση και τροποποίηση σύμβασης από το δημοτικό συμβούλιο και ως ανώτατο όργανο διοίκησης του δήμου να ανακαλέσει σχετικές αποφάσεις της δημοτικής επιτροπής για παραχώρηση των λεωφορείων στο ΚΤΕΛ (την με αριθμό 510/2023 απόφαση Οικονομικής Επιτροπής και την αριθμό 61/2024 απόφαση Δημοτικής Επιτροπής) ». Ο κ. Πρωτοπαπάς Δημήτριος τοποθετήθηκε και ανέφερε μεταξύ άλλων: «…Για εμάς σήμερα είναι μία ιστορική ημέρα για την ανάκληση αυτής της απόφασης. Τοποθετούμε ενωτικά και όχι διασπαστικά, ο κάθε δημοτικός σύμβουλος σήμερα έχει την ιστορική ευθύνη να ψηφίσει ξεχωριστά, να παρθεί μία ομόφωνη απόφαση. Σεβαστή η άποψή σας κ. Δήμαρχε που δηλώνετε ότι δεν μπορεί να γίνει, αλλά για ποιον λόγο τη στιγμή που μας καλύπτουν τα άρθρα 75 & 83 του ν. 3463/2006, όπου επιτρέπεται η δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας; Υπάρχει ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας και το ΚΤΕΛ δεν έχει δικαίωμα γνωμοδότησης…Οι δημότες εν έτη 2025 δεν γίνεται να εξαρτώνται από τα υπεραστικά δρομολόγια του ΚΤΕΛ, από το αν έχει στάσεις ή έχει μακριά. Εφόσον η νομοθεσία το επιτρέπει πρέπει να γίνει η στάση εντός του Προαστιακού. Τα ΤΑΞΙ όταν είχα μιλήσει μαζί τους, δεν διαφωνούν… Δεν γίνεται να προσδοκούμε να κάνουμε ΣΒΑΑ, εάν δεν έχουμε δική μας δημοτική συγκοινωνία… Δεν έχω δει αυτό το “," στη νομοθεσία που αναφέρει ο κ. Δήμαρχος ότι κάπου εμπλέκεται το ΚΤΕΛ. Εφόσον δεν υπάρχουν οι αστικές αυτές γραμμές, και δεν τις έχει το ΚΤΕΛ, ο νόμος μας δίνει τη δυνατότητα. Το να γίνει η παραχώρηση όμως στο ΚΤΕΛ είναι μία πολιτική σας επιλογή. Γιατί να κάνουμε κοινωνικούς αποκλεισμούς απέναντι σε φτωχότερα άτομα ή ΑμεΑ, καθώς δεν εξυπηρετούνται από τη συγκοινωνία που περνάει πολύ μακριά από το σταθμό και δεν βολεύει το ωράριο του Προαστιακού. Πρώτα από όλα είναι ο Πολίτης, το θέλουν και για αυτό να λειτουργήσουμε ενωτικά προς αυτήν την απόφαση… Μακροπρόθεσμα μπορούμε να δούμε τις συγκοινωνίες και των άλλων Δημοτικών Κοινοτήτων που δεν εξυπηρετούνται… Η αρχική συμφωνία αφορούσε δημοτική συγκοινωνία, αλλά εσείς το αλλάξατε να πάνε στα ΚΤΕΛ.» Στη συνέχεια πήρε τον λόγο ο κ. Αλέξανδρος Γκουγιώτης που ανέφερε μεταξύ άλλων: «…Έχουμε μία αναλυτική και κατατοπιστική γνωμοδότηση του δικηγορικού γραφείου Ζυγούρη που είχαν γνωμοδοτήσει περί της νομιμότητας ίδρυσης και συστάσεως δημοτικής συγκοινωνίας. Θα περιοριστώ να αναφερθώ στα άρθρα 75 και 83 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων που μας δίνουν όλα τα νομικά ερείσματα για την ίδρυσή της και υπάρχει πλούσια νομολογία και του ΣτΕ επί του θέματος, που δεν αφήνει σε κανέναν να παραστήσει τον ερμηνευτή αυτών των τόσο ξεκάθαρων διατάξεων και να παραβλέψει το προφανές δημόσιο συμφέρον όλων των συμπολιτών μας με αυτό το πάνδημο, λαϊκό αίτημα για τη σύσταση της αστικής συγκοινωνίας…Προ ολίγου μου κατετέθη σχετικό έγγραφο από το Σωματείο των Εργαζομένων του Γ.Ν. Κορίνθου που αριθμεί περίπου 500 μέλη. Θέλουν αυτή τη σύνδεση και είναι επιβεβλημένο σε εμάς ηθικά, εκτός από νομικά. Είναι μία πρόσθετη υποχρέωσή μας γιατί συνιστά ένα θερμό καλωσόρισμα προς τους επισκέπτες της πόλης της Κορίνθου, να τους δώσουμε τη δυνατότητα να μετακινηθούν με τα αστικά μέσα. Εάν κατά τη διάρκεια της θητείας αυτής της δημοτικής αρχής υπήρξαν κάποιες αποφάσεις, ίσως στηρίζονταν σε εσφαλμένη πληροφόρηση του νομικού ερείσματος. Πλέον δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς που να διατηρεί την παραμικρή αμφιβολία ότι είναι απολύτως σύννομη η σύσταση της δημοτικής συγκοινωνίας. Καλώ όλους τους συναδέλφους, από κάθε παράταξη να αποφασίσουμε με γνώμονα τον Νόμο και τι επιβάλλεται από το δημόσιο συμφέρον…». Ο κ. Δημήτριος Μανωλάκης διατύπωσε τα ακόλουθα: «…Αν και έχω ψηφίσει ως μέλος της Δημοτικής Επιτροπής για την παραχώρηση των δύο λεωφορείων στο ΚΤΕΛ, οι συνθήκες όμως αλλάζουν και μας ξεπερνούν, είμαι υπέρ των πολιτών και υπέρ της ανάπτυξης και δεν νομίζω ότι θα συγκρουστούν τα συμφέροντά μας με τα ιδιωτικά συμφέροντα από δύο γραμμές μόνο. Όλες οι Ευρωπαϊκές πόλεις έχουν διασύνδεση για την ανάπτυξη των πολιτών και της αγοράς… Κοστολογικά μπορεί να είναι παθητικό, αλλά κοινωνικά θα είναι σωστό, πρέπει να φέρουμε την ανάπτυξη μέσα στην πόλη…». Ο κ. Μιχαήλ Χατζής τοποθετήθηκε μεταξύ άλλων: «…Δεν θεωρώ ότι υπάρχει παραμικρή αμφιβολία ως προς τη νομιμότητα της απόφασης, όπως αναλύθηκε και από τους προηγούμενες ομιλητές, και κυρίως από τη σχετική γνωμοδότηση των δικηγόρων, νομικού συμβούλου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος και νομικός σύμβουλος ΕΔΕΥΑ, κ. Ζυγούρης. Επίσης δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πρόκειται περί πάνδημου αιτήματος για την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας. Το δημόσιο συμφέρον είμαστε υποχρεωμένοι να υπερασπιστούμε και υπερισχύει του ιδιωτικού συμφέροντος… » Η κα Στριμενοπούλου Γεωργία ανέφερε μεταξύ άλλων: «…Αφού ευχαριστήσουμε για μία ακόμα φορά το Βαρδινογιάννειο ίδρυμα για τη δωρεά των δύο ηλεκτρικών λεωφορείων, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του δικηγορικού γραφείου Ζυγούρη, είμαι σύμφωνη με τη δημιουργία αυτής της γραμμής, που αποτελεί απαίτηση φοιτητών, εργαζομένων του Νοσοκομείου, του Πανεπιστημίου…». Ο κ. Αναστάσιος Μποζίκης τοποθετήθηκε συνοπτικά: «…Ευχαριστώ τον όμιλο MOTOR OIL και το Βαρδινογιάννειο ίδρυμα για την προσφορά τους που συμβάλλουν και στην πράσινη ενέργεια. Στη Δημοτική Επιτροπή είχα ψηφίσει και εγώ θετικά, αλλά με τα γραπτά στοιχεία που έχουμε μπροστά μας τώρα αλλάζουν όλα τα δεδομένα. Ο Προαστιακός είναι ο μοναδικός στον Δήμο Κορινθίων, αλλά από το 2005 έχει πάψει η λειτουργία αστικού λεωφορείου. Όταν θα κάνουμε τη δημοτική συγκοινωνία απεγκλωβίζουμε το θέμα του πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης. Δεν γίνεται να περιμένον οι πεζοί το λεωφορείο της γραμμής Εξαμίλια- Κόρινθος. Όταν μελλοντικά θα γίνουν υπηρεσίες στο χώρο του στρατοπέδου, πως θα επικοινωνεί το κέντρο της πόλης με τις Υπηρεσίες;…». Στη Συνέχεια ο Πρόεδρος κάλεσε από τους παρευρισκόμενους πολίτες που εκπροσωπούν φορείς να τοποθετηθούν επί του θέματος. Από τον Εμπορικό Σύλλογο τοποθετήθηκαν ως ακολούθως: «…Ο εμπορικός σύλλογος θα ήθελε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο να τονίσει την αναγκαιότητα λειτουργίας δημοτικής συγκοινωνίας από την οποία θα κριθεί το τελικό αποτέλεσμα προς όφελος κατοίκων, επισκεπτών και της επιχειρηματικής κοινότητας που εκπροσωπούμε. Για αυτό την στηρίζουμε ενωμένοι. Το θετικό της αποψινής συνεδρίασης είναι ότι όλοι την επιθυμούμε. Στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, της προσβασιμότητας προς το κέντρο της πόλης και την αποθάρρυνση των Ι.Χ. οχημάτων που κινούνται μέσα στο κέντρο, μας δίνεται μία ευκαιρία με την παραχώρηση των δύο ηλεκτρικών mini bus λεωφορείων από την motor oil να ξεκινήσει η δημοτική συγκοινωνία και τους ευχαριστούμε για αυτό. Θα λυθούν πολλά προβλήματα, πρέπει να κινηθούμε προς την ολοκλήρωση της δημοτικής συγκοινωνίας στα πλαίσια της γενικότερης ανάπτυξης της πόλης. Σας ζητάμε να δώσετε ιδιαίτερη σημασία στο να συντονιστούν όλοι οι φορείς που μπορούν να ολοκληρώσουν τον σχεδιασμό της δημοτικής συγκοινωνίας, ώστε να καλυφθεί το σύνολο των περιοχών της πόλης με καταληκτικούς προορισμούς ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΡΙΝΘΟΥ. Την ελαχιστοποίηση του χρόνου μεταφοράς και του κόστους μεταφοράς. Με τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων η ποιότητα του αέρα βελτιώνεται, σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα. Να δοθεί μία λύση μέσα από έναν ευρύ διάλογο, μέσω της νόμιμου οδού ώστε να δώσουμε μέλλον στην Κόρινθο…» Ο Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Γ.Ν. Κορίνθου τοποθετήθηκε ως εξής: «…Με το παρόν έγγραφο που καταθέτουμε στο προεδρείο θέλουμε να τονίσουμε ένα ζήτημα που αφορά αρκετούς εργαζόμενους του Νοσοκομείου Κορίνθου που καλύπτουν το σύνολο των υπηρεσιών του. Καθημερινά έρχονται από την Αθήνα ή τα Μέγαρα μέσω προαστιακού και αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν ταξί ή ίδια μέσα εργαζόμενοι, υπάρχει πίεση και άγχος διότι δουλεύουμε σε κυκλικό ωράριο τριών βαρδιών και δεν υπάρχει αντιστοιχία των δρομολογίων του προαστιακού με τις βάρδιες εργασίες μας, επομένως προσερχόμαστε είτε νωρίτερα, είτε φεύγουμε αργότερα από τη λήξη της βάρδιας και όπως καταλαβαίνετε είναι σημαντικό να υπάρχει δημοτική συγκοινωνία που συνδέει τον προαστιακό με το Γενικό Νοσοκομείο. Είχαμε κάνει ξανά παρέμβαση σύνδεσης του προαστιακού με το νοσοκομείο και όταν είχαμε απευθυνθεί στο ΚΤΕΛ η απάντηση ήταν αρνητική και με τη καλή διάθεση του τότε διευθυντή κ. Καρπούζη είχε παραχωρηθεί το αυτοκίνητο του νοσοκομείου για τη μεταφορά τριών εργαζομένων. Από το κλάδο των Ραδιοταξί Κορίνθου συνοπτικά οι εκπρόσωποι ανέφεραν μεταξύ άλλων: «…Σαν κλάδος έχουμε κάνει μεγάλη προσπάθεια με προσφορές, σε φοιτητές και το νοσηλευτικό προσωπικό. Για ποιο λόγο ασχολείστε με το ΤΑΞΙ και κάνετε πόλεμο;…». Ο Πρόεδρος κάλεσε τον Δήμαρχο κ. Νικόλαο Σταυρέλη να τοποθετηθεί επί του θέματος: «…Σας ακούω μετά μεγίστης προσοχής, και θα δούμε ποιοι λένε ψέματα και ποιοι θέλουν για τον Δημότη. Δεν έχω κρυφτεί για οποιοδήποτε θέμα, ποτέ, όπως πάντα διαυγής, άλλοι αλλάζουν με τον μήνα, την εβδομάδα και το έτος. Ο κ. Νανόπουλος ζητά να αποφασίσει το δημοτικό συμβούλιο την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας με πρόσληψη τριών οδηγών των δύο ηλεκτρικών λεωφορείων που παραχωρήθηκαν με σύμβαση στις 29-08-2023 στον Δήμο μας. Και θέτω τα εξής ερωτήματα προς το ένα τρίτο των συμβούλων: - Μπορούμε να προσλάβουμε οδηγούς και δεν το ξέρω στον Δήμο; - Ποια λεωφορεία παραχωρήθηκαν στο ΚΤΕΛ; Κανένα, καμία απόφαση Δημοτικής Επιτροπής, καμία σύμβαση, ψέματα. - Συνεχίζει το αποφασιστικό του ενός τρίτου των Δ.Σ., να ανακληθεί μεταγενέστερη απόφαση και τροποποίηση σύμβασης από το Δ.Σ. Ποια απόφαση έχουμε πάρει και τροποποιήσαμε στο Δημοτικό Συμβούλιο.; Ψέματα και εδώ - Να ανακληθεί η παραχώρηση των λεωφορείων στο ΚΤΕΛ απόφασης Δημοτικής Επιτροπής. Που το είδατε αυτό νομικά γραμμένο; Το Δ.Σ. να ανακαλέσει αποφάσεις της Δημοτικής Επιτροπής; Αυτό το αποφασιστικό προτείνετε;… Μας φέρατε αυτό το κείμενο να ψηφιστεί, αλλά πάνω από τέσσερα χρόνια ήσασταν Δήμαρχος, γιατί δεν τα κάνατε όλα αυτά τότε κ. Νανόπουλε; Άλλαξε κάποια διάταξη; Επικαλείστε διατάξεις του 2001 και 2006. Τι κάνατε; Μηδέν. Αναφέρεστε στη γνωμοδότηση Ζυγούρη από 03/01/2023, και θυμήθηκε επτά ολόκληρους μήνες μετά ο κ. Νανόπουλος να στείλει έγγραφο στον Αντιπεριφερειάρχη κ. Χάρη Βυτινιώτη ο οποίος εγγράφως απάντησε στις 20/07/2023: «Προς τον κ. Νανόπουλο, Δήμαρχο Κορινθίων. Χορήγηση βεβαίωσης. Αξιότιμε δήμαρχε σε απάντηση του από 18-07-2023 εγγράφου σας, σας πληροφορούμε ότι από τα στοιχεία που διαθέτουμε δεν υπάρχει εγκεκριμένη γραμμή συγκοινωνίας από τον προαστιακό προς το κέντρο της πόλης της Κορίνθου – Καλλιθέα.» Αν θεωρήσουμε ότι αυτή η απάντηση είναι επιβεβαίωση, τι κάνατε κ. Νανόπουλε από 20/07/2023; Η νομική σύμβουλος στις 14-02-2023, μετά τη γνωμοδότηση κ. Ζυγούρη απάντησε σχετικά με τη Διαδικασία Ίδρυσης Δημοτικής Συγκοινωνίας: 1. Ενημέρωση Δ.Σ. για τη γνωμοδότηση που συντάχθηκε προς τον Δήμο και λήψη απόφασης για υποβολή αιτήματος στον αρμόδιο Περιφερειάρχη για έκδοση διαπιστωτικής πράξης περί μη εξυπηρέτησης του εν λόγω συγκοινωνιακού έργου από άλλη υφιστάμενη γραμμή. (Δεν πήρε απόφαση από το Δ.Σ. ενώ ήταν ακόμα 10 μήνες Δήμαρχος ο κ. Νανόπουλος) 2. Αφού εκδοθεί η διαπιστωτική πράξη του Περιφερειάρχη: α. σύνταξη συγκοινωνιακής μελέτης και μελέτης βιωσιμότητας για τη δημιουργία νέας γραμμής δημοτικής συγκοινωνίας και ειδικότερα τη γραμμή σύνδεσης προαστιακού με την πόλη της Κορίνθου από την Τεχνική Υπηρεσία ή ανάθεση σε τρίτο οικονομικό φορέα εφόσον αδυνατεί η υπηρεσία. (Είδατε κάποια ανάθεση σε ιδιωτικό γραφείο της μελέτης ή μελέτη από την Τεχνική Υπηρεσία; Μηδέν, από την προηγούμενη δημοτική αρχή). 3. Εισήγηση από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής προς το Δημοτικό Συμβούλιο για έγκριση συγκοινωνιακής μελέτης και μελέτη βιωσιμότητας. (Ούτε έγκριση, ούτε μελέτη υπάρχουν από την προηγούμενη δημοτική αρχή). 4. Έγκριση των μελετών από το Δ.Σ. (Τα είδατε ποτέ αυτά;) 5. Ένταξη έργου προμήθειας σε πρόγραμμα χρηματοδότησης (Όχι από τους πόρους του Δήμου) 6. Ανάθεση υλοποίησης της προμήθειας και απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για επιβολή κομίστρου για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών, μη υποχρεωτικό – δυνητικό. (Ποιος τα τήρησε όσα απάντησε η δικηγόρος; Ουδείς.) Όταν ήρθε η ώρα που ανέλαβα Δήμαρχος πήγα και ζήτησα επισήμως σε συνεργασία με το Βαρδινογιάννειο ίδρυμα εάν πράγματι υπάρχει γραμμή ή δεν υπάρχει. Εάν υπάρχει στα χαρτιά γραμμή, είναι άλλο από το να μη λειτουργεί. Στις 13-03-24, μόλις δυόμισι μήνες θητείας μου, ζήτησα από την Περιφερειακή Ενότητα Κορινθίας εάν υπάρχει αστική η υπεραστική γραμμή. Στις 20-03-2024 μου απάντησαν: «Σε συνέχεια του ανωτέρω σχετικού εγγράφου θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι στα χειμερινά δρομολόγια του 2023-2024 υπάρχει υπεραστική γραμμή για τη διαδρομή Κόρινθος – Αλμυρή όπως φαίνεται στον πρώτο συνημμένο πίνακα.» Σε ότι αφορά τη διαδρομή και τη στάση, υπάρχει σχετική απόφαση στη διαύγεια από 21-09-2017 του τότε Περιφερειάρχη Πελοπίδα Καλλίρη, στον Πίνακα Κόρινθος – Κόρφος – Κόρινθος, προκύπτουν σχετικές στάσεις, άρα και η διαδρομή που ακολουθεί το υπεραστικό λεωφορείο, όπου αναφέρονται οι στάσεις και τα δρομολόγια σε αυτήν την απόφαση και υπάρχει η στάση Προαστιακός και Στρατόπεδο. Στις 21-3-2023, επί δημαρχίας κ. Νανόπουλου, η Δημοτική Επιτροπή με την υπ’ αριθμ. 135 απόφαση αποδέχεται τη δωρεά της επιχείρησης 50 εκατομμυρίων ευρώ στους Δήμους στα πλαίσια της κοινωνικής ευθύνης που θα καταβάλει το ίδρυμα. Ομόφωνη απόφαση και με δική μου ψήφο. Στις 19-06-2023 απείχα κατά την υπ’ αριθμ. 327 απόφαση από τη Δημοτική Επιτροπή γιατί θεωρούσα πως είναι αρμοδιότητα του Δημοτικού Συμβουλίου. Στις 25-09-2023 στη Δημοτική Επιτροπή, με την υπ’ αριθμ. 510 απόφαση αποδέχεται τους όρους της σύμβασης δωρεάς του Βαρδινογιάννειου ιδρύματος προς τον δήμο Κορινθίων των δύο λεωφορείων και λοιπών συνόλου 1.150.000€. Στις 27-02-2024 στην υπ’ αριθμ. 86 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, η Πρόεδρος κα Στριμενοπούλου εισηγούμενη το μοναδικό θέμα θέτει υπόψη ηλεκτρονικό μήνυμα εκπροσώπου του ιδρύματος προς τον Δήμαρχο που ζητεί τη λήψη σχετικής απόφασης για: 1. Απόφαση στην οποία θα αναφέρεται το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, απαγορεύει στον Δήμο την ίδρυση δημοτικής λεωφορειακής γραμμής. Όπως μας είπε η κα Ζυγούρη και η Αντιπεριφέρεια και το κάνουμε πράξη. 2. Προτείνεται η τροποποίηση της σύμβασης με το Βαρδινογιάννειο ίδρυμα προκειμένου να επιτραπεί στον Δήμο η παραχώρηση της χρήσης των λεωφορείων σε τρίτους, όπως πχ ΚΤΕΛ, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τον σκοπό της δωρεάς, ήτοι την μετακίνηση των δημοτών έναντι χαμηλού κομίστρου. 3. Υποβολή αιτήματος προς το ίδρυμα για την τροποποίηση. Στις 11/06-2024 με την υπ’ αριθμ. 364 απόφαση με πρόεδρο την κα Στριμενοπούλου, ομόφωνα αποφάσισαν και με τη ψήφο του κ. Νανόπουλου: την έγκριση της τροποποίησης των όρων της σύμβασης δωρεάς. Αυτά έχει αποφασίσει ο Δήμος και τα έχει ψηφίσει και ο κ. Νανόπουλος ενώ σήμερα μας λέει άλλα. Πριν μερικά χρόνια ο Δήμος Λουτρακίου - Αγίων Θεοδώρων πήγε και αγόρασε δύο λεωφορεία - min bus για τη διαδρομή εντός Λουτρακίου έως τα Ίσθμια και πήγε το ΚΤΕΛ με ασφαλιστικά μέτρα και τα πήρε. Τα δύο λεωφορεία μετά δόθηκαν στο ΚΤΕΛ χωρίς όρους. Το απαγορεύει ο νόμος, για τους υπόλοιπους νομούς εκτός Αττικής. Στις 03-02-2021 ο Δήμος Αλιάρτου–Θεσπιέων έκανε σύμβαση με ανάθεση στα ΚΤΕΛ για εκτέλεση δημοτικής συγκοινωνίας. Για την εξυπηρέτηση των δημοτών εντός του δήμου…Το κόστος λειτουργίας θα καλυφθεί από επιβολή κομίστρου και ίδιους πόρους. Αυτό προτείνουμε και εμείς. Στον Δήμο Χανίων έχουν αντιγράψει αυτή την απόφαση και χορηγεί ο δήμος 50.000€ στο ΚΤΕΛ που τους έδωσε πέντε λεωφορεία. Επίσης το 2025 ο Δήμος Λεβαδέων στο αποφασιστικό του για τη δημοτική συγκοινωνία αναφέρει: «σκοπεύει να δρομολογήσει δύο γραμμές αστικής συγκοινωνίας με mini bus. Οι δήμοι μπορούν να ασκούν συγκοινωνιακό έργο, εφόσον δεν εξυπηρετείτε από υφιστάμενες γραμμές, σύμφωνα με τον ν. 3463/2006….ισχύουν οι διατάξεις του νόμου 2963/2001 σύμφωνα με το άρθρο 7 «οι νέες αστικές και ενδονομαρχιακές γραμμές εκτελούνται υποχρεωτικά από τα οικεία ΚΤΕΛ…». Κατά την πρώτη φάση υλοποίησης το συγκοινωνιακό θα εκτελείτε από 2 μίνι λεωφορεία. Κόστος: 52.845€ θα δώσει ο Δήμος στα ΚΤΕΛ για την κάλυψη αυτών των αναγκών. Με τον τρόπο που σας παρέσυρε ο πρώην Δήμαρχος κ. Νανόπουλος να γίνει δημοτική συγκοινωνία, δεν πρόκειται να γίνει ποτέ… Αναμένω τον νέο Δημοτικό Κώδικα που έχω την πληροφορία ότι θα εισαχθεί η αρμοδιότητα δημοτικής συγκοινωνίας στον Δήμο και τότε θα το δούμε διαφορετικά. Στη σύμβαση θα υπάρχει ο όρος ότι εάν κάνει ο δήμος δημοτική συγκοινωνία αμελλητί επιστρέφουν τα δύο λεωφορεία στον δήμο από το ΚΤΕΛ για να τα χρησιμοποιούμε εμείς. Όσο είμαστε εμείς υπέρ της συγκοινωνίας, δεν είναι κανένας άλλος, αλλά να λειτουργούμε υπεύθυνα. Στο πρόγραμμά μας ως παράταξη δεν είπαμε ποτέ δημοτική συγκοινωνία και δη δωρεάν. Λέω ότι θα γίνει όταν μας επιτραπεί, αλλά ποτέ δωρεάν. Θα είναι δωρεάν μόνο οι άποροι, οι φοιτητές οι άνεργοι όσοι το δικαιούνται με την κάρτα τους. Για την απόφαση αυτή που θα πάρετε σήμερα, ορίστε και εκπροσώπους για να την υλοποιήσετε. Εγώ αναφέρθηκα μόνο στην μελέτη της κας Ζυγούρη που την επικαλείστε. Δεν έχω υπογράψει ακόμα καμία σύμβαση με το ΚΤΕΛ, ούτε ανάθεση, ούτε πίστωση. Είμαστε ακόμα σε διαπραγματεύσεις. Τι θα κάνουμε τα ηλεκτρικά λεωφορεία, που θα τα φορτίζω; Μη λειτουργείτε απερίσκεπτα, σας δίνω την αρμοδιότητα να βρείτε πως θα τα λειτουργήσουμε και που θα τα φορτίζουμε. Ούτε σε προφορική συμφωνία έχουμε έρθει, ούτε απόφαση Δημοτικής Επιτροπής έχουμε πάρει. Να λέτε αλήθειες. Μόλις μας δοθεί το νομοθετικό καθεστώς θα το κάνουμε πράξη. Αυτή τη μέθοδο έχουμε εμείς σαν δημοτική αρχή. Πάρτε την απόφαση και αύριο το πρωί να την υλοποιήσετε, δεν θα κάνω προσφυγή…» και ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του ο Δήμαρχος Κορινθίων. Το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από διαλογική συζήτηση η οποία έχει τηρηθεί λεπτομερώς στα ηχογραφημένα πρακτικά και αφού έλαβε υπόψη του τα παραπάνω εκτεθέντα, το αριθ. πρωτ. 36938/14.10.2025 αίτημα προς τον Πρόεδρο του Σώματος, όπως κατατέθηκε από τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Βασίλειο Νανόπουλο υπογεγραμμένο από δεκατρείς (13) Δημοτικούς Συμβούλους, το άρθρο 75 του ν.3463/2006 περί «άσκησης αρμοδιοτήτων δήμων και κοινοτήτων» και το άρθρο 83 του ν. 3463/2006 περί «δημοτικής συγκοινωνίας», το άρθρο 95 του ν. 3463/06, τις διατάξεις των άρθρων 65 & 67 του ν. 3852/2010 όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν, και δεδομένου ότι τόσο η άρνηση ψήφου, όσο και η λευκή ψήφος δεν υπολογίζονται στην καταμέτρηση θετικών και αρνητικών ψήφων (άρθρο 74, παρ. 10 του Ν. 4555/2018), ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΚΑΤΑ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ (μειοψήφησαν οι κ.κ. 1. Παπαβενετίου Γεώργιος, 2.Ταγαράς Βασίλειος, 3.Τσουλουχά Δήμητρα, 4.Δημάκος Κωνσταντίνος, 5.Παπαϊωάννου Ευάγγελος, 6.Πανταζής Βασίλειος, 7.Τσάκωνας Ιωάννης, 8.Γεωργακόπουλος Ευάγγελος, 9.Δανιήλ Σταύρος, 10.Μελέτης Χρήστος, 11.Λαμπρινός Παναγιώτης, 12.Αγγέλου Κωνσταντίνος, 13.Μπονάτσου Νικολέττα (Τέτα), 14.Καλκανάς Ιωάννης, 15.Παπαδημητρίου Σωτήριος, 16.Καρασάββας Ιωάννης, 17.Πούλος Ανδρέας) Εγκρίνει το αίτημα των Δημοτικών Συμβούλων της μειοψηφίας, όπως αναλυτικά καταγράφεται στο εισηγητικό μέρος της παρούσης, στο οποίο προτείνεται: Α. Να ανακληθεί μεταγενέστερη απόφαση και τροποποίηση σύμβασης από το δημοτικό συμβούλιο και ως ανώτατο όργανο διοίκησης του δήμου να ανακαλέσει σχετικές αποφάσεις της δημοτικής επιτροπής για παραχώρηση των λεωφορείων στο ΚΤΕΛ (την με αριθμό 510/2023 απόφαση Οικονομικής Επιτροπής και την αριθμό 61/2024 απόφαση Δημοτικής Επιτροπής) Β. Να ιδρυθεί δημοτική συγκοινωνία με πρόσληψη τριών οδηγών και χρήση των δύο ηλεκτρικών λεωφορείων που παραχωρήθηκαν με την από 29-08-2024 σύμβαση στον δήμο για τον σκοπό αυτό. Αφού έγινε η σύνταξη του ανωτέρω πρακτικού υπογράφεται όπως ο Νόμος ορίζει. Η ανωτέρω απόφαση έλαβε αύξοντα αριθμό 40 / 568 / 2025 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ ΠΑΠΑΒΕΝΕΤΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ακριβές Απόσπασμα Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ Δ. ΠΑΠΑΒΕΝΕΤΙΟΥ